˄

Letos bo Black Friday oziroma Črni petek 25. 11. 2022. Na ta dan številne trgovine kupcem ponujajo svoje izdelke z visokimi popusti.

 

Kaj sploh je Black Friday? 

 

Črni petek je dan po zahvalnem dnevu, ki ga v Združenih državah Amerike praznujejo vsak četrti četrtek v novembru, in pogosto velja za prvi dan praznične nakupovalne sezone. Črni petek je postal eden najbolj živahnih nakupovalnih dni v letu v ZDA. Nacionalne trgovske verige tradicionalno ponujajo številne ugodnosti za prihranek denarja za najrazličnejše blago, da bi kupce privabile v svoje trgovine, podobne ponudbe pa so na voljo tudi na spletu.

 

Na računalniku je odprta spletna stran, ki ponuja Black Friday popuste.

 

ZDA na Črni petek znižajo cene tudi za 70-90 odstotkov, pri nas pa trgovci najpogosteje ponujajo cene, ki so znižane za 30-40 odstotkov. Nekateri trgovci se odločajo za drugačne ugodnosti.

 

Mnogi menijo, da izraz Črni petek izhaja iz koncepta, da podjetja poslujejo s finančno izgubo ali so "v rdečih številkah" vse do dneva po zahvalnem dnevu, ko jim velike razprodaje končno omogočijo dobiček ali jih spravijo v "črne številke". Vendar temu ni tako.

 

Od kod izvira ime Črni petek? 

 

Ena izmed razlag besedne zveze Black Friday sega v zgodnja šestdeseta leta prejšnjega stoletja, ko so policisti v Filadelfiji začeli uporabljati besedno zvezo "Črni petek" za opis kaosa, ki je nastal, ko je v mesto prišlo veliko število turistov iz predmestja, da bi začeli s prazničnimi nakupi. To je bil dan pred vsakoletno sobotno nogometno tekmo med vojsko in mornarico. Ogromna množica ljudi je policiji povzročila velike težave, saj so morali policaji delati v daljših izmenah kot običajno, da bi se lahko spopadli z zastoji, nesrečami, tatvinami v trgovinah in drugimi težavami.

Zgodovinarji pravijo, da je filadelfijska policija ta dan poimenovala črni petek. Lokalni trgovci na drobno so na ta dan želeli privabiti kupce. Vendar jim izraz ni bil všeč zaradi konotacije besede "črn" pred dnevom v tednu, ki se je v preteklosti uporabljal za označevanje neprijetnih dogodkov. Prvi je bil Črni torek, dan borznega zloma leta 1929, drugi pa Črni ponedeljek, dan leta 1987, ko je trg izgubil več odstotkov kot na katerikoli dan leta 1929.

Trgovci na drobno so poskušali praznik preimenovati v "veliki petek", vendar jim to ni uspelo. Konec osemdesetih let 20. stoletja so prevzeli ime Črni petek, češ da je bil to dan, ko se je poslovna izguba spremenila v dobiček. Označili so ga za največji nakupovalni dan v ZDA. V resnici pa je večina trgovin največ prodala v soboto pred božičem.

 

V ospredju je vrečka, na kateri piše Black Friday, v ozadju pa oseba drži še eno vrečko z enakim napisom.

 

Zgodovinsko gledano ima Black Friday še eno konotacijo, ki ni povezana z nakupovanjem. Leta 1869 sta finančnika z Wall Streeta Jay Gould in Jim Fisk na newyorški borzi zlata skušala prevzeti državni trg zlata tako, da sta kupila toliko žlahtne kovine, da so cene poskočile. V petek, 24. septembra jima je načrt spodletel zaradi posredovanja predsednika Ulyssesa S. Granta. Borza je takoj padla in povzročila bankrot več tisoč Američanov.

 

Naslednja razlaga črnega petka po zahvalnem dnevu se skriva v pomenu besede black, ki pomeni "zaznamovan s katastrofo ali nesrečo". V petdesetih letih prejšnjega stoletja so vodje tovarn začeli petek po zahvalnem dnevu imenovati Črni petek, ker se je veliko njihovih delavcev odločilo lažno prijaviti na bolniško in tako podaljšati praznični konec tedna.

 

Kdaj je praznična nakupovalna sezona?

 

Trgovci na drobno so v zadnjem času poskušali nakupovalno mrzlico razporediti na več dni, potem ko je prišlo do vrste poškodb in celo smrtnih žrtev, ko so kupci v slepi naglici vdirali v trgovine, da ne bi zamudili ugodnih nakupov. Ker je sezona prazničnih nakupov postala tako pomembna za dobiček trgovcev na drobno, sta zdaj na voljo še Cyber Monday, ponedeljek po zahvalnem dnevu, ki se trži kot dan za spletno nakupovanje, in Small Business Saturday, ki ljudi spodbuja k nakupovanju v lokalnih podjetjih.

 

Small Business Saturday.

 

Dan brez nakupov

 

Čeprav se ljudje med prazniki veselijo razprodaj na črni petek, da bi začeli praznično nakupovanje, kritiki temu dnevu očitajo, da spodbuja prekomerno potrošnjo. Poleg tega je Britanska potrošniška agencija Which ugotovila, da kar 87 odstotkov cen na črni petek sploh ni najnižjih v letu.

 

Na črni petek oziroma ponekod dan kasneje poteka tudi dan brez nakupov (buy nothing day), neformalni dan protesta proti čezmernemu potrošništvu, ki ga svet zaznamuje od leta 1992. Začetnik ideje je bil Ted Dave, umetnik iz Vancouvra, v veliki meri pa je za promocijo poskrbela kanadska revija Adbuster.

Prvi dan brez nakupov je bil v septembru 1992 kot dan namenjen "premisleku sodobne bogate družbe o težavah in posledicah, ki jih prinaša čezmerno potrošništvo". Leta 1997 je bil dogodek prestavljen na petek po zahvalnem dnevu.

Aktivnosti proti čezmernemu zapravljanju so se kmalu razširile po svetu. Čeprav kritiki ideje trdijo, da bodo ljudje nakupovali pač naslednji dan, pa privrženci dneva brez nakupov poudarjajo, "da ne gre le za to, da spremeniš svoje navade za 24 ur, temveč da izkoristiš ta dan kot odskočno desko k vseživljenjskemu zmernejšemu potrošništvu in posledičnemu ustvarjanju manjše količine odpadkov".



Trendi iz ZDA se vse bolj širijo po vsem svetu. Tako kot pri vseh stvareh je tudi pri Črnem petku najbolj pomembno, da ostanemo zmerni.

 

Pro Marketing
Amila Paunović
Content Creator & Social Media Editor

Kategorija: Kreativno pisanje

Pro marketing logo